– Melk er like effektivt som proteinpulver når man skal bygge muskler

0
368

Faktisk så bruker hver fjerde gutt mellom 16 – 18 år proteinpulver, i følge forbrukerrådet. Dette tyder på at det er en ganske allmenn oppfatning at man bør bruke denne type tilskudd for å få god effekt av treningsarbeidet. Men en undersøkelse publisert via Forskning.no kan tyde på at melk kan være et like godt substitutt for proteinpulver. Doktorgradsstipendiat Håvard Hamarsland ved Norges idrettshøgskole står bak forskningen, og han mener at det er oppstått en myte om at man trenger ekstra tilførsel av proteiner når man ellers har et variert og sunt kosthold.

– Det er ikke eksterne ting som proteinpulver som gjør at man får godt resultat. Det som fører til økt muskelmasse og muskelstyrke er trening. Så når folk får fremgang så har de faktisk æren for dette selv, konkluderer han i en artikkel på Forskning.no.

I undersøkelsen ble det forsket på 36 yngre personer og 30 eldre personer. Disse gjennomførte et styrkeprogram som gikk over elleve uker for de eldre og tolv uker for de yngre. Resultatene av testene og treningsprogrammet viste at lettmelk i pulverform var like effektivt for å bygge muskler som superproteinet Nativ Myse.

– Det ble utført målinger av muskelstyrke og masse over treningsperioden. Det viste seg at det ikke var noen forskjell på de to proteinformene. Melkepulveret var like effektivt som Nativ Myse og de som var med i undersøkelsen fikk samme resultat uansett proteinkilde, opplyses det i forskningsrapporten.

Det er likevel litt delte meninger om hvordan resultatet skal tolkes. Egil Berli-Johnsen i Proteinfabrikken sier at det er forskjell på melkepulver og melk i vanlig form.

– Det er et faktum at dersom man skal drikke nok melk til å få i seg 60 gram protein, så følger det med 80 gram sukker. Hele poenget med proteinpulver er at man unngår sukkeret og fettet, mener han.

Studien ble utført som et samarbeid mellom Tine og Forskningsrådet.