Det finnes flere fysiologiske grunner til at du legger på deg

0
397

Ikke alle har kanskje tenkt over hva som er de fysiske prosessene som gjør at kroppen lagrer fett. Det er lett å tenke at det kun handler om kaloriinntak versus energiforbruk. Og det er ikke feil å tenke at det er slik det fungerer. Men det er også mer kompliserte prosesser som ligger til grunn. De færreste av oss visste heller kanskje ikke at det er mulig å legge på seg av for høyt inntak av proteiner. Dette kan du lese mer om i lenger nede i artikkelen.

En artikkel av Lyle Mcdonald tar opp dette temaet, og det kommer frem en del opplysninger som ikke har vært fremme i lyset i stor grad tidligere.

Energioverskudd
Om man lagrer mer fett enn man forbrenner blir avgjort av balansen i prosessen som konverterer energi til fett. Større inntak av karbohydrater, proteiner enn det man forbrenner vil føre til energien bli lagret som fett. Du kan se hvordan prosessene fungerer på bildet over.


Fett
Når man spiser fett, så blir det i stor grad lagret som fett. At enkelte argumenterer om at når man spiser fett så hjelper det slankeprosessen, så handler det mer om metthetsfølelse enn forbrenningsprosesser. Men om man spiser karbohydrater så vil kroppen alltid foretrekke dette som enerigkilde, og derfor blir ikke fettet man spiser brukt i stor grad til å skape energi og blir lagret.

Karbohydrater
Karbohydrater er det kroppen foretrekker for å skape energi. Dermed er dette den faktoren som påvirker fettlagring mest. Et overskudd av karbohydrater vil føre til at overskuddsenergi blir gjort om til fett. Fettet i kosten blir da ikke brukt til energi og blir da lagret som fett.

Proteiner
Ja, det skal litt til for at det blir et så stort overskudd av proteiner at dette overskuddet blir lagret som fett. Men det kan skje. Dersom du spiser mye proteiner, vil kroppen forbrenne dette og slutte å brenne så mye karbohydrater og fett. Dette overskuddet fra karbohydrater og fett vil da bli føre til økt fettlager og ofte også vektøkning.

Konklusjonen er at alle stoffer det blir et overskudd av vil påvirke prosessen for fettlagring. Så dermed er balansen i kostholdet viktig for å få gode resultater.