Bruk av treningsball kan gi magemusklene et ekstra løft

0
314

Det å ha en sterk kjernemuskulatur er essensielt for å lykkes med treningen og for å unngå skader både underveis og senere i livet. En del tradisjonelle mageøvelser ser ganske statiske, og derfor kan det være en fordel at man varierer dette så godt som mulig for å anstrenge og aktivere andre muskler enn man bruker til vanlig.

En god måte å aktivere andre muskler enn få brukt ellers kan være å bruke treningsball eller gymball. Når man trener mageøvelser ved bruk av ball, så stiller det store krav til balanse og dermed blir muskulaturen stilt krav til på en helt annen måte. Det er ikke sikkert alle klarer de øvelsene som blir vist i videoen under. Men om man starter med de enkleste øvelsene som planke og sideplanke og deretter utvider etter hvert som man øker styrken.

Rollout og pikes kombinasjonen er den tyngste øvelsen, og dermed også den mest effektive. Denne type trening vil gi deg ganske så god gangsperre i mageregionen dagen derpå om man ikke har kjørt den type trening før. Så her er det bare å utfordre seg selv.

Uansett, det er greit å gå litt vekk i fra de statiske øvelsene inn mellom for å få bedre effekt av treningen. Så ta en titt på denne videoen og få litt tips og inspirasjon til hvordan man kan utvide treningsprogrammet: